gerrieke-op-reis.reismee.nl

Safari in Zambia

Eindelijk op safari,
Om kwart over 7 s'ochtends reden we dan met de taxi eindelijk naar Kiboko om op safari te gaan naar Zambia. We hadden een lange reis voor de boeg. Na alle papieren in te hebben gevuld, gingen we dan eindelijk weg. Er waren ook 2 meiden (London en België) die dezelfde safari hadden geboekt, en dus bij ons in zaten. We gingen erheen met een klein busje waar 12 mensen in kunnen. Onderweg naar Zambia zie je veel, en daarom is een auto rit ook nooit saai. Mensen aan de kant van de weg, die alleen maar aan het relaxen zijn. We worden onderweg heel vaak nagekeken, een busje vol met 9 blanke is natuurlijk daar wel heel bijzonder. Veel kinderen aan de zijkant van de weg die beginnen te zwaaien. Super schattig. De kinderen lopen hier ook gewoon langs de zijkant van een weg. Altijd even griezelig, maar een misstap en ze liggen onder de auto. Als iemand aan de zijkant van de weg loopt, en wij moeten er langs, drukt hij gewoon even op toeter om duidelijk te maken dat ze op moeten passen. Om een flesje water te drinken tijdens het rijden zonder te smeren, is een flinke uitdaging. In de wegen zitten veel gaten, of veel ongelijke stukken. Of zo ineens random hobbels in de weg.
We moesten onderweg nog even stoppen om spullen ergens op te halen. De chauffeur had zijn raam open staan voor frisse lucht, maar er kwam een man aan die voor eten ging bedelen. Gelukkig kwam de chauffeur er weer aan, en haalde de man weg. Je wilt hem wel zo graag eten geven, maar als je dat doet, heb je straks half Malawi aan je auto staan. We vervolgde onze rit naar de grens van Zambia, waar we onze gele koorts stempel moesten laten zien. En een visum moesten aanvragen voor Zambia. Gelukkig ging dat bij iedereen vlot, en konden we door. In Nederland is het allemaal heel officieel, maar hier zitten ze gewoon in een klein tentje alles te controleren. We reden weer verder de grens over. Onderweg kregen we een lunch, een heerlijke sandwich met vanalles erop. Jitte en ik wisten niet goed wat we wel en niet moesten meenemen en hadden water en eten voor een heel weeshuis meegenomen, maar dat was uiteindelijk helemaal niet nodig. Na uiteindelijk 7 uur onderweg geweest te zijn, kwamen we eindelijk aan bij onze tent in Zambia waar we verbleven. Een best fijne tent. 2 bedden, en een klein kastje. Ik sliep samen met Jitte in een tent. Na onze spullen gedropt te hebben, kregen we een rondleiding op het terrein. Er lopen veel apen en antilopen. Omdat we midden in de natuur op een kamp zitten, is het dus goed mogelijk dat er dieren komen. We moeten daarom ook al ons eten inleveren. Olifanten ruiken dat namelijk heel goed, en komen dan je tent binnenstappen, wat je het liefst wilt voorkomen natuurlijk. Er is een barretje waar we 's avonds wat kunnen gaan drinken als we dan willen. Er zit een zwembad bij, Super gaaf. Het is namelijk bloedjeheet, en we duiken er daarom ook snel in. Vanuit het zwembad, kijken we zo over het water waar we de nijlpaarden kunnen zien. Het is net of je in een droom zit, en het niet allemaal echt meemaakt. Zo tof, en indrukwekkend. Na het zwemmen gingen we eten. De kok heeft een soort pasta met een saus voor ons gemaakt. Na het eten zijn we naar onze tent gegaan. Als we moeten douchen of naar de wc moeten, dan moeten we naar een gebouwtje lopen. Echt een camping idee dus. Omdat de dieren dus overal kunnen lopen, moeten wij als we in het donker naar dat gebouwtje willen, een seintje geven aan de watchman die dan met je meeloopt met een zaklamp en een katapult, daar laten ze de beesten mee schrikken. De eerste nacht ben ik maar 1x wakker geworden toen het keihard begon te regenen. Je hoort ook telkens het brullen van de nijlpaarden. En toen de meeste mensen in Nederland nog op 1 oor lagen, om 5 uur in de ochtend, ( 4uur in Nederland), werden we gewekt om op onze eerste safari rit te gaan. Met een jeep waar we met 9 mensen in kunnen. Als eerste zagen we de olifanten, giraffen, zebra's en veel antilopen en veel apen gezien. Maar ook hebben we een luipaard gezien, wat niet altijd vanzelfsprekend is. Het geeft echt een gaaf gevoel als je zo met een jeep door alles heenrijd. Overal word je heen geslingerd, er zijn natuurlijk geen gewone wegen. We hebben 4 uur gereden. Onderweg zie je erg veel. De kuddes olifanten en antilopen en zebra's worden daarom ook al snel normaal. Tot we een keer door een smal paadje reden, en er heel dichtbij een olifant stond aan mijn kant. Echt wauw, wat een beest. Ik denk 2 meter van mij vandaan. Een olifant kan wel meer dan 5 ton wegen. Dat wil je niet graag op je hebben. Ook zagen we een hyena aan de kant. We zagen ook veel botten en schedels. Nadat de 4 uur voorbij waren, gingen we terug naar het kamp. Omdat het weer zo warm was geworden zijn we meteen gaan zwemmen. Genieten, en om half 4 werden we weer verwacht aan de grote tafel voor wat drinken. En om 4 uur hadden we onze tweede safari rit. We hebben in deze rit niet veel meer gezien als de eerste rit. De olifanten waren wat actiever zodat we meer konden zien. En de nijpaarden die normaal de hele dag in het water liggen omdat ze niet van de hitte houden, gingen in de avond allemaal het water uit. Om half 7 word het donker, dus toen was er een man mee om bij te schijnen. Om 8 uur waren we er weer, en gingen we eten. De kok hier krijgt van mij 10 punten. Heerlijk, en veel smaak. Na het eten zijn we weer meteen naar bed gegaan, want de volgende dag werden we weer vrolijk om 5uur gewekt. Deze nacht was het wat onrustiger. Ik werd wakker van een enorm gebrul. Na 10 min. viel ik weer in slaap. De volgende ochtend hoorde ik dat er een nijlpaard op het terrein was, en een leeuw aan de andere kant van de rivier die geluid aan het maken waren. Ook was er een luipaard op het terrein. Om half 6 ontbeten en om 6 uur zaten we dan weer in de jeep om weer op safari te gaan. Ik hoopte dat we een leeuw zouden zien, want die waren we nog niet tegen gekomen. De big5 gaan we niet zien, want de neushoorn leeft hier alleen in gevangenschap en niet in het wild. Als eerst zagen we veel giraffen die midden op onze weg stonden. Wat een grote beesten. Daarna zagen we nog veel olifanten, zebra's en antilopen. En dan, daar waren eindelijk de leeuwen. Suuuper gaaf, en wat een beesten. Het mannetje was erg op zijn hoede, maar ze liepen vrolijk voor de auto uit. Even wat verderop zaten nog 2 leeuwen, die we mooi op de foto konden zetten. Om 10u waren we dan weer terug op het kamp, waar we lekker eten kregen. Weer zijn we lekker gaan zwemmen. Inmiddels zijn er meer mensen bij gekomen op het kamp. Ik lag in het zwembad en mijn slippers lagen bij een ligbed, tot er een aap aankwam, en er met mijn slipper vandoor ging. Later gingen we beneden kijken, en lag daar mijn slipper. Hij had er schijnbaar toch niet veel aan. Om 4 uur gingen we dan weer op onze night drive. Ook deze keer zagen we weer veel olifanten en de andere dieren die voor ons al heel normaal waren geworden. Tot we weer een leeuw zagen. Dit was zo ontzettend gaaf, hij was zo dichtbij, dat als ik het wou, hem zo aan kon raken. Hij was duidelijk op zoek naar eten, maar dat liep er niet zo snel. We hebben de leeuw 20 min gevolgd, en zijn daarna weer doorgereden. Om 8uur waren we weer op het kamp, en na lekker gegeten te hebben, zijn we weer lekker naar bed gegaan. De volgende ochtend werden we 6 uur gewekt, en zijn we 7 uur weer richting Malawi gegaan. Na weer een lange rit van 7 uur, kwamen we weer aan bij ons huis in Lilongwe. We waren allemaal erg moe en uitgeput, en zijn vroeg gaan slapen. Vandaag zijn we weer optijd opgestaan om naar ons project te gaan. Het is heel bijzonder hoe normaal ik alles al vind. Het rijden met een fiets taxi. Enorm afdingen op de markt, het leren omgaan met het veel doen met minder dingen. Vanmiddag zijn we naar de markt geweest om wat te halen voor het avond eten. Gelukkig is daar wel een man, die namens onze stichting aangeraden word om mee te overleggen als je groenten wilt halen. We geven dan aan hem door wat we willen, en hij zoekt dan voor ons het beste kwaliteit voor een goede prijs. Een bezoekje aan de markt is een enorme uitdaging, doordat we veel aandacht krijgen van alle mensen die wat verkopen. Gelukkig is het gelukt. En hebben we vanavond weer lekker gegeten. Vandaag heeft het veel geregend, wat erg goed is voor het land. Dit regenseizoen is het erg droog, en ze Malawianen maken zich daarom ook veel zorgen over de gewassen. Deze regenbui kwam dus erg van pas.

Tot de volgende blog.

Gerrieke

Jannie koele

Mooi verhaal gerrieke en wat doe je veel indrukken op geniet er van
Hartelijke groet Jannie koele

Marijke

Mooi verhaal. Je kunt wel een boek schrijven.
Wat zie je veel. Prachtig foto's .

Aartje

wat een bijzonder verhaal weer, super om zo met je mee te leven.
Tot de volgende keer

Anne

Ik was er nog niet aan toegekomen om je blogs te lezen, maar wauw wat vertel je een gave verhalen! Ik wil ook!
Volgend jaar organiseer jij een 'zomerkamp' naar Malawi? :)

Doingoood