gerrieke-op-reis.reismee.nl

Vertrek uit Nederland en aankomst in Malawi

Goedemiddag, en leuk dat je de tijd neemt om een kijkje te nemen op mijn blog.

Woensdag 3 en donderdag 4 jan.

Eindelijk is het zover. S'middags om kwart over 3 zijn we van huis gegaan. Mama, Marjet, Herbert en Marith zijn mee geweest om me weg te brengen. Mijn vliegtuig ging om 20.40 weg. Gelukkig had Dit vliegtuig geen vertraging van de storm van gisteren.

Na in totaal bijna 24 uur onderweg geweest te zijn, ben ik dan eindelijk geland in Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. Ik moest in Kenia overstappen, en we hadden een stop in Mozambique. De reis viel mij erg tegen. Heel veel turbelentie tot aan kenia, huilende kinderen, bewegelijke mensen naast me, en een vrouw die naast mijn rij 10 min ochtendgymnastiek ging doen, weerhielden me van mijn slaap. Maar toch, na 1uur vertraging kwam ik eindelijk aan. Toen ik het vliegtuig uit ging, en naar binnen liep, kwamen er al meteen allemaal security mensen op me af om te kijken of ik wel een geldige VISA in mijn paspoort had. Ja die was goed, en mocht ik doorlopen naar de volgende controle waarbij ik een stempel in mijn paspoort kreeg. Daarna kon ik doorlopen naar de bagageband. Waar je in Nederland wel 20 verschillende bagage banden hebt, heb je er hier maar 1. En een kleine, het leek ook totaal niet op een vliegveld. Gelukkig kwamen mijn koffers snel, en kon ik doorlopen naar de aankomsthal. Als het goed was, zou ik daar opgehaald worden door een Malawiaanse vrouw die me gaat begeleiden de komende dagen tot mijn Nederlandse coördinator er is. En ja, ze stond er gelukkig, met een naambordje met mijn naam. Onderweg naar mijn verblijf zie ik meteen het beeld van Afrika die veel mensen van Afrika hebben vanuit de media. Vrouwen met manden op het hoofd. Mensen die spullen aan de kant van de weg verkopen. De fietstaxi die mensen, maakt niet uit hoe zwaar, tegen de berg op vervoeren. En veel gewassen. Ik zit nu in het regenseizoen, dus alle gewassen groeien nu mooi, en is er dus veel werk op het land. Na een mooie rit van 40 min, kwam ik aan bij mijn verblijf. Ik zit op een bewaakte terrein, waarbij het hek open gedaan moet worden. Ik ben de eerste vrijwilliger, en ben er dus tot maandag alleen, dan komen nieuwe vrijwiliggers. In het huis kunnen 10 personen, en is daarom ook vrij ruim. Na mijn spullen gedropt te hebben, en kennis gemaakt te hebben met de schoonmaakster en de buren die op hetzelfde terrein wonen, zijn we naar de winkels geweest. Mij valt op dat als je mensen hier een hand geeft, niet ' hallo ' maar alleen ' hoe gaat het ' word gezegd. Bij de winkels heb ik mijn geld omgewisseld voor Kwacha. Het is heel bizar, ik heb 80.000 Kwacha bij de bank gehaald. Wat voor ons ongeveer maar 90 euro is. Er daarvoor kan je echt veel halen. Bijvoorbeeld, ik heb een zakje met 10 aardappels, soort bloemkool, een grote kipfilet, 2 flessen frisdrank van 2 liter, bakje druiven en 4 sinaasappels gekocht voor ongeveer 10 euro. En dan heb ik het nog in een supermarkt gekocht, op de lokale markt is het nog goedkoper. En ik heb een sim kaartje gekregen waarmee je voordelig kan internetten en bellen in Malawi. Voor 1.2 GB heb ik genoeg voor een maand, en betaal daar maar €3.50 voor. Toen we weer in het huis waren, ging de mijn begeleider weg. O ja, er werd me nog even snel medegedeeld dat we geen stroom hadden, en ik had een klein gas pitje waar ik op mijn knieën bij moest koken. Ervaring dacht ik, maar toen het donker werd is dat toch wel heel vervelend. Overal waar je heen moest, moest je licht meenemen. Ik was moe, en had het al meteen gehad. Eten met het licht van kaarsen lijkt heel gezellig, maar als je alleen bent in een groot huis, en het noodzakelijk is, valt dat echt even tegen. Om half 9 kregen we dan toch eindelijk stroom, snel mijn mobiel aan de lader gedaan, en ben toen naar bed gegaan.

Vrijdag 5 januari

Gisteravond sliep ik om 9u. Ik was zo moe, dat ik van alle benauwdheid geen last heb gehad. Alleen van een lastige haan die zijn biologische klok om kwart over 4 had staan. Om ongeveer 5u viel ik dan toch weer in slaap tot 8u. Ik voelde me weer op en top, en had er weer helemaal zin in. Na een ontbijtje, kwam mijn begeleider Elizabeth me ophalen voor een educatieve rit door Lilongwe, deze was gedoeld om me de weg wijs te maken. Waar ik mijn eten kan halen, en hoe ik gebruik kan maken van het openbaar vervoer. We gingen eerst lopen naar een standplaats voor de fietstaxi. Toen ben ik achterop met de fietstaxi naar de minibus halte geweest. En vanaf daar naar de markt. Wauw, dat was een ervaring. Ik vond het gewoon zielig voor die jongen, tegen de heuvels op fietsen, door het zand heen, hij deed het maar even. In de mini bus zitten 15 mensen, een oud ding, maar hij bracht ons er wel heen. Op de markt voelde ik me net een kijk attractie. Door veel mensen werd ik aangesproken. ' Hé Mzungu ' gaat het dan, wat betekend ' Hé blanke '. Op de markt word je daarom ook veel aangesproken of je wat wil kopen. Aan het eind werd ik weer naar mijn verblijf gebracht. Gelukkig heb ik nu wel weer stroom, even aankijken voor hoelang. Nu ga ik dus maar mooi even mijn koffers uitpakken, en lekker buiten genieten van het Afrikaanse weer. Gelukkig is het nu niet meer zo benauwd.

Tot de volgende blog.

Gerrieke

Reacties

Reacties

Josien

Ha Gerrieke,

Ontzettend leuk om zo je eerste ervaringen te lezen.
Wat een overweldigend gevoel moet dan zijn geweest. Ik herken het.
Knap hoor. En wat fijn dat het allemaal goed is gegaan met je reis. Pff turbulentie is nooit leuk.
Heel veel succes de komende tijd en tot lezens.

Groetjes,

Bertha schrijver

Je maakt heel wat mee zo zeg , lijkt me wel super om te doen en ook fijn als alle vrijwilligers er zijn
Groeten uit een regenachtig heerde

wilma vos

hoi gerrieke wat leuk om mee te lezen hoe jij het daar hebt!!hele andere cultuur he!je zal vast t eea beleven.veel plezier hoor.groetjes wilma vos

Jacolien

Fijn dat je goed bent aangekomen! Leuk om te lezen, al heel wat ervaringen zo op je eerste paar dagen!

Bianca

Hoi Gerrieke,

Als je in het doingoood huis verblijft kom ik je vanaf dinsdag gezelschap houden.
Is er nog iets wat je vergeten bent of daar echt nodig hebt.
Gr Bianca

Fenna Bosman

Hoi Gerrieke wat fijn dat je goed bent aangekomen.en wat fijn dat je een blog maakt hoe jij dat allemaal daar mee maskt.veel plezier kan niet wachten op je volgende blog.

Gerrieke van Aperlo

Bianca, wat leuk om te lezen dat je ook komt. Ik zit inderdaad in het doingoood huis. Zou je misschien wat plastic afsluitbare zakjes mee willen nemen? Die je zo dicht kan ritsen. Het is namelijk noodzakelijk om alle etenswaren goed af te sluiten doordat er insecten in de koelkast en in de keuken lopen. Ik had al een doosje gehaald van 23 bij de action, maar ben bang dat het niet genoeg is. Verder zou ik voor jezelf echt een powerbank aanraden, het stroom is hier namelijk echt heel schaars.

Aartje

Wat een ervaringen al Gerrieke, wauw
Toch best wel vervelend dat je in eerste instantie alleen bent, maar gelukkig komen de anderen snel.
Ik vind het super leuk om je blog te lezen en zo in gedachten met je mee te gaan.
Geniet van alle ervaringen. groetjes

Brenda

He Gerriek!Wat leuk om je ervaringen te lezen,
Leuke foto van je achter op de fiets!:-)
Een goede tijd verder,en tot je volgende blog!
Groetjes van ons allemaal!

Bianca Reijgersberg-Bosch

Hoi Gerrieke,
Succes nog even deze dagen alleen ik ga zakjes meenemen en powerbank zit al in handbagage en stroopwafels?
Tot gauw
Gr Bianca

Amber

Hey Gerrieke,

Heel veel plezier daar! Wanneer is je eerste dag op het project? Geef de kinderen maar een dikke kus van me en vooral: geniet van je tijd daar!

Groetjes,
Amber

Gerrieke van Aperlo

Ha Amber,
Ik lees je reactie nu. Ik ben vorige week maandag begonnen op mijn project. Super gaaf, en de begeleiders kenden je nog. De kinderen doen het allemaal goed. (:

Janny

Hoi gerrieke
Wat een verhalen zeg heel leuk
Om ze te lezen,maar de cultuur en leven daar is toch wel heel anders als in Nederland maar wel knap van jullie allemaal dat jullie er zijn voor de kindjes groetjes janny

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood